23-11 tot 18-12 dagboek

23-11-12

We maakten het schip klaar voor vertrek, want vandaag was het dan zover. We gingen na meer dan een week in Tenerife te hebben gelegen weer terug de Atlantische oceaan op. Jammer genoeg gingen er wel 3 mensen van boord: Martin (kapitein), Monique (directeur school at sea) en Bert onze biologiedocent. Hij had waarschijnlijk een dubbele longontsteking en hier konden ze hem daar niet mee helpen. Hopelijk komt hij later deze reis weer terug. Het varen gaat tot nu toe heel erg rustig, bijna helemaal geen deining.

24-11-12

Vandaag had ik een keukendienstdag. We zijn deze ochtend bij La Gomera geankerd, omdat er te weinig wind stond, dus had het niet veel zin om nu te gaan zeilen. We mochten zwemmen!!!! Het water was echt heel erg helder, je kon de ketting van het anker wel 10 meter diep zien. Ik heb ook onderwaterfoto’s gemaakt en we mochten van de kluivenboom afspringen. In de avond keken we de film ‘Alive’ alleen ik kon hem niet helemaal kijken omdat ik afwasdienst had…

25-11-12

Eerst echte schooldag en dat is niet leuk. Ik heb eerst Engels afgemaakt en daarna natuurkunde. Ik ging vroeg slapen omdat ik die nacht wacht had.

26-11-12

De broodmachine is mooi stuk en nu mogen we dus met onze handen brood gaan maken J Het was een wachtdag voor mij, dus veel doen voor school kwam er niet van. Dick heeft me verteld dat ik nog heel veel toetsen had, dus ik moest gaan inplannen wanneer ik die zou gaan maken.. L De watermaker is trouwens ook stuk dus we mogen niet meer douchen en heel zuinig zijn met water weer zo een probleem. Als de watermaker niet gemaakt kan worden gaan we naar de Kaapverdische eilanden om te kijken of ze hem daar kunnen maken.

27-11-12

Schooldag. Vandaag heb ik aan natuurkunde gewerkt, maar omdat ik er niet heel lang aan kon werken ben ik daarna snel aan informatiekunde begonnen. Ik heb eerst de bestanden van Bart gekregen, die ik al eerder van mijn email op zijn laptop had gehaald. In de middag kregen we pizza! Het was zo lekker omdat ik dat echt miste. Vandaag keken we als educatieve film ‘planet earth’.

28-11-12

Ik was al sinds 4 uur in de ochtend wakker. We hadden tussendoor popcorn (wel echt heel erg weinig) en we hadden gegijpt. De watermaker doet het weer dus we kunnen weer eens normaal douchen en niet maar 1 minuut per week.

29-11-12

Vandaag heb ik echt heel erg veel aan school gedaan. Dat komt waarschijnlijk omdat ik volgende week 3 toetsen heb. Ik heb meteen nadat ik met Dick mijn toetsen heb ingepland een planning gemaakt, die Peter heeft uitgeprint.

30-11-12

Wachtdag en ik heb best veel geslapen. Ik vond dat ik wel wat beter aan mijn planning moest werken maar daar was ik veel te moe voor. Ik heb mijn eerste vis gevangen! Een dorade, en het was een hele mooie. We hadden aan 2 lijnen tegelijkertijd beet, maar we konden alleen die van mij redden. Er werd meteen een mes in het hoofd gestoken, en daarna in stukjes gesneden. Was best een lekkere vis. Het wordt iedere dag warmer.

1-12-12

Schooldag. Beetje voor de toetsen geleerd, dat ging verder wel goed. In de avond hadden we veiling, en we kregen sailmail! Gelukkig heb ik wel iedere week een sailmail J We hebben na het eten fightclub gekeken, en tijdens de wacht een vliegende vis gevangen.

2-12-12

De klok is een uur terug gezet! Weer een uur later dan in Nederland. Soms best vervelend want dan heb je opeens 5 uur lang wacht. Het was ook zondag, en zondag is een vrije dag maar dus niet voor ons want wij hadden wachtdag en dan geldt die regel niet L. De sailmail was stuk en daardoor kon Dick geen sailmail sturen naar het kantoor. We hebben ook nog een vis gevangen, een barracuda.

3-12-12

Op deze dag wou je dat je thuis in de sneeuw zit, want het is hier zooo heet. Ook is het overal glad door olie of afwasmiddel. Ik had voor mijn school aan maatschappijleer gewerkt, natuurkunde lukte niet, dus heb ik die toets niet kunnen maken. Morgen heb ik keukendienst.

4-12-12

Keukendienstdag. Ik was niet blij dat ik vandaag keukendienst had, want het was zoo erg heet. In de keuken stonden we in 35 graden en dat was echt niet uit te houden. Morgen heb ik een toets dus ik kon er niet heel veel voor leren. Het is bijna sinterklaas, dus moesten we allemaal pepernoten gaan maken. We hadden het al een keer gedaan, en die waren heel goed gelukt. Terwijl iedereen heel druk bezig was met zijn gedicht, moesten wij het eten klaarmaken. Ik heb per ongeluk de vloer met afwasmiddel schoongemaakt, lol en nu is het glad. Vandaag hebben we de zeilen ook gegijpt, dat is wel fijn zodat niet iedereen steeds door de keuken hoeft te lopen.

5-12-12

Vandaag heb ik toets en het is sinterklaas. Ik ben nu wel samen met Tsjôra buddy, dat werkt veel en veel beter. We zeggen iedere keer dat we weer aan school  moeten werken en nemen samen tussendoor pauze’s. En toen na het middageten, mijn allereerste toets aan boord van de Regina. Hij ging best wel goed alleen er kwam 1 onderdeel in voor waar ik niks van mee had gekregen, toen moesten we iets van informatie geven over een politieke partij. Na de toets heb ik mijn surprise ingepakt, gedicht erbij gedaan en in een zak gestopt waar we ze allemaal in verzamelde. Ik had Mieke (lerares Spaans), en Eric (stuurman) had mij. Ik ben blij met mijn gedichten en cadeau’s.

6-12-12

Hahahahahahaha het zat er ooit aan te komen, lol we hebben luizen. Ik gelukkig niet want dan moet je echt alles wassen. Door de luizen heb ik de hele dag niks gedaan, beetje wachtlopen enzo. Het was zo heet dat je gewoon in de winter op de Atlantische oceaan zonder T-shirt en slippers kan lopen J.

7-12-12

Vandaag had ik mijn tweede toets, Engels. Robin en Bart hadden het idee om een hele dag lang Engels te praten.  ’s Avonds ben ik nog met Francien en Tsjôra in de kluiverboom geweest en heb ik nog even bij de wacht gezeten.

8-12-12

Wachtdag. Ik heb na mijn eerste wacht lang uitgeslapen, en daar ben ik niet blij mee. Ik werd om 2 uur wakker. Ik heb dus nu het middageten gemist. We kregen in de avond wel sailmail! Nog voor mijn middagwacht heb ik Spaans gevolgd, en daarna hadden we weer de veiling. Na de veiling hebben we de film Simon gekeken. Morgen mogen we eindelijk uitslapen want dan wordt het onze eerste echte vrije dag !!!

9-12-12

We mochten een uur later opstaan, maar daar merkte ik niet veel van. We hebben deze middag ook onze eerste leerlingenvergadering gehad. Daarin besproken we alles wat we vonden dat anders moest of dat we stom vonden enzo.  Dit keer hadden we geen warm middageten maar koude pastasalade, terwijl ik zin had in warm eten. L

10-12-12

Wachtdag. Ik heb tussen mijn wachten door weinig gedaan. Het leven op een boot kost gewoon al heel veel energie. We kregen eindelijk een fruitcocktail! Het was zo een lekker fruit enzo. Als avondeten kregen we weer die koude pasta. Dit keer had ik er waarschijnlijk meer zin in.

11-12-12

Schooldag. Morgen hebben we een toets Spaans. Ook hebben Mignon, Tsjôra en ik een scheur in de buitenkluiver ontdekt, en die moesten we er toen uithalen(het hele zeil). Het was best een grote scheur dus als we hem er niet snel uit hadden gehaald hadden we nu misschien geen buitenkluiver meer haha.

12-12-12

Kijk eens naar de datum. De volgende keer dat dat gebeurd is in 2112. Maar ja vandaag hebben we dus die Spaanse toets gemaakt en hij ging wel goed (cijfer is 7.8 geworden). Voor mijn gevoel duurde de wacht echt heel erg lang, want hij was zoooo saai. Marly (stuurvrouw) was de hele tijd boos op iedereen en alles en wij probeerden ons best te doen, maar ze vond dat fouten maken erg was enzo. Morgen hebben we scheepsovername.

13-12-12

Scheepsovername vandaag.  Ik was niet wakker gemaakt door de vorige wacht en door mijn eigen wacht, haha vindt ik niet erg, kan ik uitslapen. We hadden verschillende functies. 1 Scheepsarts (had ik ook voor gesolliciteerd, niet geworden), 3 bootsmannen, 3 machinisten(we vonden er maar 2), 1 kapitein, 2 koks, 3 stuurlieden en er was ook nog de bakker bijgekomen, maar dat vond ik een mislukking. We hebben het schip gegijpt, maar de kapitein vond dat het niet heel goed ging, dat was ook zo want niemand wist wat hij moest doen. We kregen beschuit als eten. Het schip schommelde best wel erg na de gijp, maar dat maakte voor de rest niet zo heel veel uit. Robin, onze kapitein voor die dag, wou iedereen bij elkaar en ging zeggen dat we allemaal lui waren, maar daar was ik het niet mee eens. Ik heb tot laat nog bij de wacht gezeten om te praten over van alles en nog wat. Morgen heb ik keukendienst en komen we aan bij Dominica! De scheepsovername is trouwens verlengd tot we zijn geankerd.

14-12-12

We zijn op Dominica!!!! Eindelijk na 3 weken met alleen maar zee zagen we dan eindelijk Dominica. Het was voor mijn idee echt heel erg groen groen. ’s Avonds hadden we feest met allemaal fruit, want dat hadden we al lang niet meer gehad. Ik was dj en dat was best wel leuk. We hebben de 2e bijboot ook in elkaar gezet.

15-12-12

Om half 6 opgestaan, want we moesten om half 7 op de steiger staan bij Sea cat. We zijn met 3 bussen naar de jungle toegebracht, daar hebben we 4 uur lang gelopen naar de boiling lakes. Het was heel mooi met kokend water met zwavel en alles. We kregen ook grijze modder op ons gezicht en dat was heel goed voor je gezicht. Op de terugweg gingen we zwemmen in een grot, en mensen die eruit kwamen zeiden dat het een van de mooiste dingen was die ze ooit hadden gezien. We gingen in een grot, het water was echt ijskoud, maar dat was het waard voor wat er in die grot was. Er was een supermooie waterval, waar we achter konden staan. We hebben ook veel foto’s. Na het zwemmen konden we douchen met warm water wat van de boiling lakes kwam. ’s Avonds toen we terug kwamen op de Regina hebben we het eerste deel van Hornblower gezien. Ik vond het echt een leuke film.

16-12-12

Om half 9 moesten we weer op de steiger staan, want vandaag gingen we naar de rasta’s! Eerst zijn we na een lange tocht een rivier opgelopen, wat niet echt een succes voor mij was, ik had eigenlijk mijn teva’s mee moeten nemen want mijn schoenen waren helemaal nat. Na 2 uur de rivier oplopen hebben we dan toch gekregen waarvoor we hebben gelopen. Een prachtige 40 meter hoge waterval. Het was zo mooi. Na terugkomst bij de bus hebben we met de rasta’s gepraat en gegeten. Eerst hadden ze een hele oude pers, waar we suikerriet tussen persten. Het sap was echt net limonade, zonder ook maar iets erbij, uit de natuur. We aten uit uitgepelde kokosnoten, met een stukje kokosnoot als lepel. Toen we terugkwamen na de lange tocht heb ik nog avondeten gehad, maar daarna ben ik snel gaan slapen want ik was heel moe.

17-12-12

We zijn aan land geweest en we mochten de stad in! We werden afgezet met de rode bijboot bij een steiger, waar ook een huge cruiseschip lag. Er waren allemaal mensen die ons een tour wilden verkopen, en toen moesten we steeds zeggen dat we niet van de cruise waren. Ook toen we in winkels waren, zeiden we dat we niet van de cruise waren, en toen werd onze prijs echt bijna gehalveerd. Ik heb nog wat souvenirs gekocht en wat cadeau’s. Bij terugkomst bij de boot hebben we gezwommen. We moesten daarna alweer snel het water uit, omdat we gingen varen naar Portmouth. Tijdens het varen  hadden we ook nog een man overboord oefening, die ging wel goed in 7 minuten. Bij Portmouth hebben we geankerd en toen mochten we weer zwemmen. Ik heb heel veel hele mooie onderwaterfoto’s kunnen maken. We mochten zelfs uit de mast springen. Vannacht heb ik weer ankerwacht van 4 tot 6.

18-12-12

Ik ben om 4 uur opgestaan om 2 uur lang ankerwacht te houden. In die tijd heb ik aan deze blog gewerkt. Na de ankerwacht hebben we gezwommen, en daarna onze tas klaarmaken voor een dag naar de indianen te gaan. We werden opgehaald met allemaal houten bootjes, en we voeren de rivier op. Op de rivier moesten we de motor wel uitzetten, want er stond een grote boete op als je dat toch zou doen. We hebben veel krabben en planten gezien, en een plaats waar ze een scene van Pirates of the Caribian  hebben opgenomen. Daarna zijn we met bussen rondgereden. We zijn de hele tijd ergens gestopt om wat planten of zaden te pakken, om te ruiken of proeven. Nadat we 4 uur lang hadden gereden met tussenstops en al, kwamen we aan bij een markt van de indianen. Er was voor de markt ook nog een huisje die verkocht een soort brood gemaakt van een vrucht, heel lekker. Ik heb niks gekocht op de markt (buiten het broodje). Daarna zijn we meteen teruggereden naar het schip. Ik was heel moe want ik was al vanaf 4 uur wakker. Toen we bij de Regina aankwamen, moesten we ons weer snel klaarmaken, want we gingen avondeten bij een restaurant van 2 Nederlandse mensen die een restaurantbar hadden. We werden er naar toe gebracht met een pickup truck. We hebben taco’s gegeten en daarna gedanst. Nu ga ik slapen na een lange dag, morgen weer vroeg op.

RM dominica RM dominica2 RM dominica3

Advertenties

een reactie

1. En ja ook Boyen heeft een masker gekregen….

Geef hier uw reactie. Let op het kan enige tijd duren voor uw reactie online is

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )